Møde i udvalget d. 3. februar 2021

4.     Budgetopfølgning 1 for 2021 - USB (B)

Sagsnr.: 330-2021-3601                   Dok.nr.: 330-2021-13237            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder, medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
•      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2020, som også har effekt i 2021.
•      Forventet realisering af anlægsbudget.
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2021, forelægges ligeledes.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forventes som udgangspunkt i 2021 at være i balance. Der er dog nogle opmærksomhedspunkter særligt vedr. Specialcenter Slagelse:
·       For Myndighed i Handicap og Psykiatri er der fortsat en vis usikkerhed med indtægtsgrundlaget i forhold til ”særligt dyre enkeltsager” (SDE), som følge af de ændrede refusionssatser i 2021 og det vedtagede indtægtsbudget.
·       Specialcenter Slagelse kommer ud af regnskab 2020 med et forventet merforbrug på ca. 14,3 mio. kr. På Temamødet i januar 2021 er der nærmere redegjort for, hvilke muligheder SPS har for at komme i balance – notat vedr. de økonomiske udfordringer i SPS indgår som bilag 1.
Reglerne i takstbekendtgørelsen siger, at den del af et evt. underskud der overstiger 5% skal indregnes i beregningsgrundlaget 2 år efter det år underskuddet vedrører. Det vil sige, at en del af merforbruget fra 2020 skal indregnes i taksterne i 2022. SPS skal således ikke hente hele merforbruget hjem på driften i 2021.
Takststigningerne vil påvirke Handicap og Psykiatri Myndigheds samt øvrige køberkommuners udgifter i 2022.
·       Forventet overførsel til indregning i 2022 taksterne: ca. 9,4 mio. kr.
·       Forventet overførsel til budget 2021: ca. 4,9 mio. kr.

Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 1 for 2021 samt bilag 1 godkendes, og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Udvalget godkender de foreløbige forslag jf. vedhæftede link til effektivisering af driften på SPS for 2021.
https://web.firstagenda.com/committees/190374/agenda/2105284/item/19396108/document/44077769#/
Samlet skal forslagene bringe balance i økonomien for de omhandlede tilbud samt afvikling af det akkumulerede underskud i 2021 og 2022.
En del af det akkumulerede underskud ca. 9.4 mio. kr. finansieres via taksterne for 2022 efter gældende regler. Det endelige tal beror på regnskab 2020 som indgår i kommende budgetopfølgning 2.
Udvalget godkender tillige, at der kan arbejdes videre med oplæg til strukturelle og organisatoriske tilpasninger på SPS. Dette skal ske i sammenhæng med det igangsatte arbejde om Fremtidens tilbud | Slagelse som sælgerkommune. Disse forslag supplerer eller kan træde i stedet for driftsbesparelser.
På udvalgets møde den 3. marts 2021 fremlægges forslag til en detaljeret handleplan 2021-2022 for driften af SPS samt 1. udkast til strukturelle ændringer.
For de enkelte forslag skal angives de specifikke handlinger og målsætninger for realisering af de økonomiske effekter i 2021 og 2022, således dette kan indgå i udvalgets budgetproces 2022 - 2025.
I handleplanerne skal indgå oplæg til, hvordan der politisk og administrativt følges tæt op på planen herunder hvilke økonomiske målepunkter, der indgår i den kommende månedsvis opfølgning overfor udvalget i indeværende byrådsperiode til 31. december 2021.
Udvalget lægger vægt på, at der arbejdes med synlig ledelse, trivsel og uddannelse på det sundhedsfaglige og socialpædagogiske felt for bl.a. at nedbringe fravær og øge arbejdsglæden.
Desuden at der arbejdes yderligere for takstforhøjelser, hvis borgernes støttebehov stiger gennem årene. Målsætningen er således, at der fra 2021 arbejdes med 0 budgetter på de enkelte tilbud.
(V) ønsker tilføjet, at Budgetopfølgning 1 for 2021 samt bilag 1 videresendes til efterretning for Økonomiudvalget og Byrådet.