Møde i udvalget d. 3. februar 2021
4. Budgetopfølgning 1 for 2021 - USB (B)
Sagsnr.: 330-2021-3601 Dok.nr.: 330-2021-13237 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører
budgetopfølgning 1 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske
status på udvalgets område.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning
til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes
i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt
forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres
dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er
begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet
overholdes på alle områder, medmindre der er konkret viden om andet.
Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
Væsentlige
ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er
aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2020, som også har effekt i
2021.
Forventet
realisering af anlægsbudget.
Der sættes således primært fokus
på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver
særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2021,
forelægges ligeledes.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser forventes som udgangspunkt i 2021 at være i balance. Der er dog
nogle opmærksomhedspunkter særligt vedr. Specialcenter Slagelse:
·
For Myndighed i Handicap og Psykiatri er der fortsat en vis
usikkerhed med indtægtsgrundlaget i forhold til særligt dyre enkeltsager
(SDE), som følge af de ændrede refusionssatser i 2021 og det vedtagede
indtægtsbudget.
·
Specialcenter Slagelse kommer ud af regnskab 2020 med et
forventet merforbrug på ca. 14,3 mio. kr. På Temamødet i januar 2021 er der
nærmere redegjort for, hvilke muligheder SPS har for at komme i balance notat
vedr. de økonomiske udfordringer i SPS indgår som bilag 1.
Reglerne i takstbekendtgørelsen
siger, at den del af et evt. underskud der overstiger 5% skal indregnes i
beregningsgrundlaget 2 år efter det år underskuddet vedrører. Det vil sige, at
en del af merforbruget fra 2020 skal indregnes i taksterne i 2022. SPS skal
således ikke hente hele merforbruget hjem på driften i 2021.
Takststigningerne vil påvirke
Handicap og Psykiatri Myndigheds samt øvrige køberkommuners udgifter i 2022.
·
Forventet overførsel til indregning i 2022 taksterne: ca. 9,4
mio. kr.
·
Forventet overførsel til budget 2021: ca. 4,9 mio. kr.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne
forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1. at Budgetopfølgning
1 for 2021 samt bilag 1 godkendes, og videresendes til orientering for
Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende:
Udvalget godkender de foreløbige forslag jf. vedhæftede link
til effektivisering af driften på SPS for 2021.
https://web.firstagenda.com/committees/190374/agenda/2105284/item/19396108/document/44077769#/
Samlet skal forslagene bringe balance i økonomien for de
omhandlede tilbud samt afvikling af det akkumulerede underskud i 2021 og 2022.
En del af det akkumulerede underskud ca. 9.4 mio. kr.
finansieres via taksterne for 2022 efter gældende regler. Det endelige tal
beror på regnskab 2020 som indgår i kommende budgetopfølgning 2.
Udvalget godkender tillige, at der kan arbejdes videre med
oplæg til strukturelle og organisatoriske tilpasninger på SPS. Dette skal ske i
sammenhæng med det igangsatte arbejde om Fremtidens tilbud | Slagelse som
sælgerkommune. Disse forslag supplerer eller kan træde i stedet for
driftsbesparelser.
På udvalgets møde den 3. marts 2021 fremlægges forslag til
en detaljeret handleplan 2021-2022 for driften af SPS samt 1. udkast til
strukturelle ændringer.
For de enkelte forslag skal angives de specifikke handlinger
og målsætninger for realisering af de økonomiske effekter i 2021 og 2022,
således dette kan indgå i udvalgets budgetproces 2022 - 2025.
I handleplanerne skal indgå oplæg til, hvordan der politisk
og administrativt følges tæt op på planen herunder hvilke økonomiske
målepunkter, der indgår i den kommende månedsvis opfølgning overfor udvalget i
indeværende byrådsperiode til 31. december 2021.
Udvalget lægger vægt på, at der arbejdes med synlig ledelse,
trivsel og uddannelse på det sundhedsfaglige og socialpædagogiske felt for
bl.a. at nedbringe fravær og øge arbejdsglæden.
Desuden at der arbejdes yderligere for takstforhøjelser,
hvis borgernes støttebehov stiger gennem årene. Målsætningen er således, at der
fra 2021 arbejdes med 0 budgetter på de enkelte tilbud.
(V) ønsker tilføjet, at Budgetopfølgning 1 for 2021 samt
bilag 1 videresendes til efterretning for Økonomiudvalget og Byrådet.